 |
De Egyptische Putten |
 |
22-12-2009 | 12:12: Na de mysterieuze en onverklaarbare Egyptische boorgaten brengen we vandaag nog zo'n enigma uit de oude tijd. U dacht mogelijk dat Egypte grotendeels onderzocht was, maar niets is minder waar. Lokaal opperhoofd Zahi Hawass werkt niet altijd even goed mee en honderden plaatsen zijn nog nooit deftig onder de loep genomen. Zo ook de mysterieuze putten die we u vandaag tonen. Sommige tot wel 120 meter diep:

De putten zijn verbonden met een ondergronds tunnelwerk. Knappe prestatie van die oude Egyptenaren. Hoe knap precies weten we nog niet, want het is wachten op een team dat dit stukje woestijn aan de Nijldelta mag aanpakken. Niet alleen daar, dit soort kaarsrechte putten komt ook op andere plaatsen voor. In Sakkara bijvoorbeeld.
Het doel ervan is onbekend. Er bestaan vermoedens dat het een groteske vorm van irrigatiekanalen betreft, maar hoe dat exact in zijn werk ging is nog niet geweten.
 (GW-correspondente Antoine Gigal bij een van de putten)
|
 |
| 53 Reacties |
|
© Tim de Enchanter |
| |
|
|
|
| |
 |
| |
|
Reaxies:
xzns: Natuurlijk is dat nog niet onderzocht, die Zahi doet er alles aan om te voorkomen dat straks vast komt te staan dat de Egyptenaren helemaal niet het intelligente volk was wat oa de pyramiden heeft gebouwd. (Wat vreemd is want als hij gelijk heeft zijn Egyptenaren een van de weinige volkeren die zich duidelijk tegengesteld van de evolutietheorie hebben "ontwikkeld".) Ben benieuwd of deze putten wel onderzocht mogen worden. |
|
|
|
Natuurlijk is dat nog niet onderzocht, die Zahi doet er alles aan om te voorkomen dat straks vast komt te staan dat de Egyptenaren helemaal niet het intelligente volk was wat oa de pyramiden heeft gebouwd.
(Wat vreemd is want als hij gelijk heeft zijn Egyptenaren een van de weinige volkeren die zich duidelijk tegengesteld van de evolutietheorie hebben "ontwikkeld".)
Ben benieuwd of deze putten wel onderzocht mogen worden.

studentje: zo vreemd is dit toch nou ook weer niet? als je water nodig hebt moet je wel. maar oké, 120 meter is een heel eind. |
| ROM14:10 |
|
|
zo vreemd is dit toch nou ook weer niet? als je water nodig hebt moet je wel. maar oké, 120 meter is een heel eind.

lindaatje: Inwijdingsputten? aardwarmteputten? een urinoir? <laatste edit: 22-12-2009 15:37:18> |
|
|
|
Inwijdingsputten?
aardwarmteputten?
een urinoir?

Clavius: Gewoon heel simpel een waterput. En *DUH* daar moet je idd dieper zijn voor het grondwater.
Er staat wel een soort alien bij die laatste foto, maar ik vermoed dat het hier om een hoax gaat. |
| I might just be saying that to get you mad... |
|
|
Gewoon heel simpel een waterput. En *DUH* daar moet je idd dieper zijn voor het grondwater.
Er staat wel een soort alien bij die laatste foto, maar ik vermoed dat het hier om een hoax gaat.

Ron B.: Clavius zei:
Gewoon heel simpel een waterput. En *DUH* daar moet je idd dieper zijn voor het grondwater.
waarom 120 meter diep graven als je midden in de nijldelta zit? water genoeg... |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
[quote=Clavius]
Gewoon heel simpel een waterput. En *DUH* daar moet je idd dieper zijn voor het grondwater.
[/quote]
waarom 120 meter diep graven als je midden in de nijldelta zit?
water genoeg...

studentje: Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken. |
| ROM14:10 |
|
|
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.

Lanoe: Ventilatie systeem. Toen men de piramides en de sfinx vondt lagen die grotendeels onder het zand en wat er nu boven het zand ligt is enkel de piek van een nog groter complex (Hawass weet dit). Denk vooruit, denk aan Mars en de piramides daar. Is het slim om je zichtbaar op een planeet te vestigen of maak je voor jezelf enkele bakens, zodat je weet waar je moet zijn?
We hebben nog veel te leren?  |
| Carpe diem homo universalis |
|
|
Ventilatie systeem.
Toen men de piramides en de sfinx vondt lagen die grotendeels onder het zand en wat er nu boven het zand ligt is enkel de piek van een nog groter complex (Hawass weet dit).
Denk vooruit, denk aan Mars en de piramides daar.
Is het slim om je zichtbaar op een planeet te vestigen of maak je voor jezelf enkele bakens, zodat je weet waar je moet zijn?
We hebben nog veel te leren?;)

Ron B.: studentje zei:
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden... |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
[quote=studentje]
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
[/quote]
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden...

| rudy: Het is echt jammer dat Hawass zichzelf zo belangrijk vind, de waarheid over de oorsprong van de Egyptische bouwwerken zullen zolang hij daar de baas is nooit openbaar gemaakt worden. |
|
|
|
Het is echt jammer dat Hawass zichzelf zo belangrijk vind, de waarheid over de oorsprong van de Egyptische bouwwerken zullen zolang hij daar de baas is nooit openbaar gemaakt worden.

studentje: Ron B. zei:studentje zei:
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden... dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter? |
| ROM14:10 |
|
|
[quote=Ron B.]
[quote=studentje]
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
[/quote]
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden...
[/quote]
dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter?

| Cultuurmeneer: Een mijn voor het één of andere mineraal? |
| God... Dat ben je zelluf! |
|
|
Een mijn voor het één of andere mineraal?

ziggit: Dacht ik in mijn naïviteit zo rond 1998 nog dat die Zakwass het spannend en tegenhield om in 2000 met allerlei leuke revelaties te komen teneinde ook het toerisme wat te bevorderen, blijkt ie zelfs 12 jaar later nog tot niets in staat. Vreemde putten trouwens. Kan je nog wel van een put spreken als die zo diep en ook zo vierkant gaat? |
|
|
|
Dacht ik in mijn naïviteit zo rond 1998 nog dat die Zakwass het spannend en tegenhield om in 2000 met allerlei leuke revelaties te komen teneinde ook het toerisme wat te bevorderen, blijkt ie zelfs 12 jaar later nog tot niets in staat.
Vreemde putten trouwens. Kan je nog wel van een put spreken als die zo diep en ook zo vierkant gaat?

Joris: Ik heb hier niets over gelezen of gehoord, tot nu maar vraag me af waarvoor je 120 meter diepe gaten zou graven. Wat ik nog niet heb horen noemen is de optie mijnbouw. Wat me logischer lijkt is aanhaken bij hetgeen je elke keer weer tegenkomt bij de Egyptenaren, de sterren. Misschien is het een obervatorium. Zodra een ster zich recht boven een gat bevind...... Of hang een meetlint in de tunnel (touw met knopen) en je kan meten hoe lang een bepaalde sterre(n)stand nog op zich laat wachten. Als we toch aan het fantaseren zijn, yihaaw |
|
|
|
Ik heb hier niets over gelezen of gehoord, tot nu maar vraag me af waarvoor je 120 meter diepe gaten zou graven.
Wat ik nog niet heb horen noemen is de optie mijnbouw.
Wat me logischer lijkt is aanhaken bij hetgeen je elke keer weer tegenkomt bij de Egyptenaren, de sterren. Misschien is het een obervatorium. Zodra een ster zich recht boven een gat bevind...... Of hang een meetlint in de tunnel (touw met knopen) en je kan meten hoe lang een bepaalde sterre(n)stand nog op zich laat wachten.
Als we toch aan het fantaseren zijn, yihaaw ;)

| Joris: ps: mijnbouw als in: klei, stenen, zand voor het fabriceren van de gefabriceerde blokken in de piramides o.i.d. |
|
|
|
ps: mijnbouw als in: klei, stenen, zand voor het fabriceren van de gefabriceerde blokken in de piramides o.i.d.

| Unbeliever: Ik heb eens dergelijke constructies gezien in Saudi Arabië. Dat waren ondergrondse kanalen t.b.v. de watervoorziening van een dorp, welke onderhouden en steeds uitgebreid werden. |
|
|
|
Ik heb eens dergelijke constructies gezien in Saudi Arabië. Dat waren ondergrondse kanalen t.b.v. de watervoorziening van een dorp, welke onderhouden en steeds uitgebreid werden.

| Unbeliever: Ik heb eens dergelijke constructies gezien in Saudi Arabië. Dat waren ondergrondse kanalen t.b.v. de watervoorziening van een dorp, welke onderhouden en steeds uitgebreid werden. |
|
|
|
Ik heb eens dergelijke constructies gezien in Saudi Arabië. Dat waren ondergrondse kanalen t.b.v. de watervoorziening van een dorp, welke onderhouden en steeds uitgebreid werden.

| psychodelic: Deze ondergrondse water-voorzienings-constructies vind je ook nabij het Nazca-plateau in Zuid Amerika |
|
|
|
Deze ondergrondse water-voorzienings-constructies vind je ook nabij het Nazca-plateau in Zuid Amerika

Batwni: Dit zijn geen putten, dit is de onderwereld van Wadjet. |
|
|
|
Dit zijn geen putten, dit is de onderwereld van Wadjet.

Ron B.: studentje zei:Ron B. zei:studentje zei:
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden... dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter? je begint nogal onzinnige opmerkingen te maken, en als je zo serieus bent dan hoef ik het ook niet meer te zijn 
het was de prehistorische riolering van de reuzen, dat weet toch iedereen... |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
[quote=studentje]
[quote=Ron B.]
[quote=studentje]
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
[/quote]
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden...
[/quote]
dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter?
[/quote]
je begint nogal onzinnige opmerkingen te maken, en als je zo serieus bent dan hoef ik het ook niet meer te zijn ;)
het was de prehistorische riolering van de reuzen, dat weet toch iedereen...

Ron B.: psychodelic zei:
Deze ondergrondse water-voorzienings-constructies vind je ook nabij het Nazca-plateau in Zuid Amerika
klopt, ik denk dus ook eerder aan een soort waterleidingsysteem, en dit was bij alle piramides het geval, er was een zeer uitgebreid watersysteem door die gehele regio, alleen is het dus de vraag waar het voor gebruikt werd... |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
[quote=psychodelic]
Deze ondergrondse water-voorzienings-constructies vind je ook nabij het Nazca-plateau in Zuid Amerika
[/quote]
klopt, ik denk dus ook eerder aan een soort waterleidingsysteem, en dit was bij alle piramides het geval, er was een zeer uitgebreid watersysteem door die gehele regio, alleen is het dus de vraag waar het voor gebruikt werd...

| Draconian: Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest. |
|
|
|
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.

ziggit: Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
Indeed . Vreemde "putten" |
|
|
|
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
Indeed . Vreemde "putten"

studentje: Ron B. zei:studentje zei:Ron B. zei:studentje zei:
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden... dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter? je begint nogal onzinnige opmerkingen te maken, en als je zo serieus bent dan hoef ik het ook niet meer te zijn  het was de prehistorische riolering van de reuzen, dat weet toch iedereen... niet zo heel lang terug was iemand hier heel overtuigt dat minaretten eigenlijk rakketten moesten voorstelden.(a) |
| ROM14:10 |
|
|
[quote=Ron B.]
[quote=studentje]
[quote=Ron B.]
[quote=studentje]
Doch alle Egyptenaars groeven rondom de rivier, om water te drinken; want zij konden van het water der rivier niet drinken.
[/quote]
120 meter diep? ik blijf het sterk vinden...
[/quote]
dan was het een ondergrondse lanceerbasis. beter?
[/quote]
je begint nogal onzinnige opmerkingen te maken, en als je zo serieus bent dan hoef ik het ook niet meer te zijn ;)
het was de prehistorische riolering van de reuzen, dat weet toch iedereen...
[/quote]
niet zo heel lang terug was iemand hier heel overtuigt dat minaretten eigenlijk rakketten moesten voorstelden.(a)

studentje: Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat? |
| ROM14:10 |
|
|
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat?

B.A. Rabas: studentje zei:Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat? Volgens mij kan je nooit een vierkant gat boren... |
|
|
|
[quote=studentje]
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat?
[/quote]
Volgens mij kan je nooit een [b]vierkant[/b] gat boren...

Gerard: studentje zei:Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat? Hoogfrequent vergruizen en het gruis wegzuigen. |
|
|
|
[quote=studentje]
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat?
[/quote]
Hoogfrequent vergruizen en het gruis wegzuigen.

| Cultuurmeneer: Joris zei:
... Wat ik nog niet heb horen noemen is de optie mijnbouw. ...
Had ik al gezegd! 
Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
Sind ik de 'spiderman' tegen allerlei wolkenkrabbers heb zien klauteren verbaast niets me meer; ik denk dat je door je voeten tegen de tegenoverliggende zijwanden te zetten omhoog en omlaag kunt klauteren. En een beetje steen weg hakken kan iedereen. Toch? En de weggehakte steen afvoeren... Emmers aan een touwtje... Rucksack oid?
<laatste edit: 24-12-2009 18:18:37> |
| God... Dat ben je zelluf! |
|
|
[quote=Joris]
...
Wat ik nog niet heb horen noemen is de optie mijnbouw.
...
[/quote]
Had ik al gezegd! ;)
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
Sind ik de 'spiderman' tegen allerlei wolkenkrabbers heb zien klauteren verbaast niets me meer; ik denk dat je door je voeten tegen de tegenoverliggende zijwanden te zetten omhoog en omlaag kunt klauteren. En een beetje steen weg hakken kan iedereen. Toch?
En de weggehakte steen afvoeren... Emmers aan een touwtje... Rucksack oid?

ziggit: Hé jij daar doorhakken, we hebben een put van 120 meter diep nodig voor whatever en wel netjes vierkant houden want we doen graag moeilijk. Zo niet krijg je met de zweep.
Aan de andere kant met al dat halfbakken journaille, misschien is alleen de eerste 10 meter vierkant. Je weet het niet hè. |
|
|
|
Hé jij daar doorhakken, we hebben een put van 120 meter diep nodig voor whatever en wel netjes vierkant houden want we doen graag moeilijk. Zo niet krijg je met de zweep.
Aan de andere kant met al dat halfbakken journaille, misschien is alleen de eerste 10 meter vierkant. Je weet het niet hè.

Luk: Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
Ze hadden veel tijd.
Geen TV, radio, internet... |
| Waar blijven die 4 ruiters van de apocalyps? |
|
|
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
Ze hadden veel [b]tijd[/b].
Geen TV, radio, internet...

nupeet: B.A. Rabas zei:studentje zei:Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat? Volgens mij kan je nooit een vierkant gat boren... Jawel,kan hoor, er is een zeer speciaal stuk gereedschap voor (heb ik wel eens in opdracht moeten halen ,bij een toeleverancier van speciale basisgereedschappen, ) de welbekende vierkantegatenboor... ! |
|
|
|
[quote=B.A. Rabas]
[quote=studentje]
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat?
[/quote]
Volgens mij kan je nooit een [b]vierkant[/b] gat boren...
[/quote]
Jawel,kan hoor, er is een zeer speciaal stuk gereedschap voor (heb ik wel eens in opdracht moeten halen ,bij een toeleverancier van speciale basisgereedschappen, ) de welbekende vierkantegatenboor... !

Fluwijn: nupeet zei:B.A. Rabas zei:studentje zei:Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat? Volgens mij kan je nooit een vierkant gat boren... Jawel,kan hoor, er is een zeer speciaal stuk gereedschap voor (heb ik wel eens in opdracht moeten halen ,bij een toeleverancier van speciale basisgereedschappen, ) de welbekende vierkantegatenboor... ! Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-) |
|
|
|
[quote=nupeet]
[quote=B.A. Rabas]
[quote=studentje]
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
hoezo? wat voor technologie zat jij te denken? voor het boren van een vierkant gat?
[/quote]
Volgens mij kan je nooit een [b]vierkant[/b] gat boren...
[/quote]
Jawel,kan hoor, er is een zeer speciaal stuk gereedschap voor (heb ik wel eens in opdracht moeten halen ,bij een toeleverancier van speciale basisgereedschappen, ) de welbekende vierkantegatenboor... !
[/quote]
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)

3.14po: Fluwijn zei:
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren? |
| United as one. Divided by zero. |
|
|
[quote=Fluwijn]
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
[/quote]
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren?

nupeet: 3.14po zei:Fluwijn zei:
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren? Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.? |
|
|
|
[quote=3.14po]
[quote=Fluwijn]
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
[/quote]
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren?
[/quote]
Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.?

nupeet: nupeet zei:3.14po zei:Fluwijn zei:
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren? Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.? O(update), mijn dochter was net hier,(is o.a. bij de putten geweest)Volgens de haar begeleidende gids werden de putten uitgehakt om zich te ontdoen van de dode slaven ,die bij bosjes het leven lieten tijdens de bouw/onderhoud van de piramides.Is er bekend of er vele botten gevonden zijn? <laatste edit: 1-1-2010 15:22:23> |
|
|
|
[quote=nupeet]
[quote=3.14po]
[quote=Fluwijn]
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
[/quote]
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren?
[/quote]
Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.?
[/quote]
O(update), mijn dochter was net hier,(is o.a. bij de putten geweest)Volgens de haar begeleidende gids werden de putten uitgehakt om zich te ontdoen van de dode slaven ,die bij bosjes het leven lieten tijdens de bouw/onderhoud van de piramides.Is er bekend of er vele botten gevonden zijn?

ElRey: Bekijk de docu van `Magical Egypt deel 1 t-m 8` en de docu `The Pyramid code deel 1 t-m 5`!! Putten zijn er om het ondergronds stromende water met UV te belichten , maar kijk eerst maar de docu´s en laat het horen!! |
|
|
|
Bekijk de docu van `Magical Egypt deel 1 t-m 8` en de docu `The Pyramid code deel 1 t-m 5`!!
Putten zijn er om het ondergronds stromende water met UV te belichten , maar kijk eerst maar de docu´s en laat het horen!!

Pieter: Vierkantegatenboor: <laatste edit: 10-5-2010 10:59:51> |
| Kritisch door nieuwsgierigheid |
|
|
Vierkantegatenboor:
[YT]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/S1JH19-JwzA&hl=en_US&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/S1JH19-JwzA&hl=en_US&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YT]

| Snadert: Draconian zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
Hoezo? Denk je dat ze vroeger niet in staat waren om met één vent met een houweel en een emmer aan een touw en een tweede vent bovenaan de put zulke gaten te graven? Wat voor 'ver ontwikkelde' technologie heb je daar voor nodig? |
|
|
|
[quote=Draconian]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest.
[/quote]
Hoezo? Denk je dat ze vroeger niet in staat waren om met één vent met een houweel en een emmer aan een touw en een tweede vent bovenaan de put zulke gaten te graven? Wat voor 'ver ontwikkelde' technologie heb je daar voor nodig?

rudiev: Lanoe zei:Ventilatie systeem. Toen men de piramides en de sfinx vondt lagen die grotendeels onder het zand en wat er nu boven het zand ligt is enkel de piek van een nog groter complex (Hawass weet dit). Denk vooruit, denk aan Mars en de piramides daar. Is het slim om je zichtbaar op een planeet te vestigen of maak je voor jezelf enkele bakens, zodat je weet waar je moet zijn? We hebben nog veel te leren?  Mee eens wat Lanoe zegt. Er ligt nog heel veel onder het zand. En als ik de foto's zo bekijkt lijken het inderdaad stenen op elkaar gestapelt, je ziet duidelijk lijnen. |
| je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder... |
|
|
[quote=Lanoe]
Ventilatie systeem.
Toen men de piramides en de sfinx vondt lagen die grotendeels onder het zand en wat er nu boven het zand ligt is enkel de piek van een nog groter complex (Hawass weet dit).
Denk vooruit, denk aan Mars en de piramides daar.
Is het slim om je zichtbaar op een planeet te vestigen of maak je voor jezelf enkele bakens, zodat je weet waar je moet zijn?
We hebben nog veel te leren?;)
[/quote]
Mee eens wat Lanoe zegt. Er ligt nog heel veel onder het zand. En als ik de foto's zo bekijkt lijken het inderdaad stenen op elkaar gestapelt, je ziet duidelijk lijnen.

kay-nine: "De putten zijn verbonden met een ondergronds tunnelnetwerk."
Er is een theorie die stelt dat onder de pyramide er een ondergronds tunnelnetwerk zich bevindt. Voor de pyramides om hun werk te kunnen doen moeten de netwerken gevuld zijn met water (vraag me niet naar wat dat werk zou moeten zijn, dat weet ik niet meer (iets met energie?)).
Misschien zijn de putten er om ervoor te zorgen dat de netwerken altijd vol staan met water en dienen ze daarnaast als overloop? Een soort wet van de communicerende vaten of iets dergelijk vergelijkbaars effect.
Wat de gestapelde stenen betreft, volgens mij zijn dat de eerste paar lagen. Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen. Dat kan tot zekere diepte waardoor de onregelmatigheden zijn ontstaan die het doen lijken op gestapelde stenen.
Just some thoughts... |
|
|
|
"De putten zijn verbonden met een ondergronds tunnelnetwerk."
Er is een theorie die stelt dat onder de pyramide er een ondergronds tunnelnetwerk zich bevindt. Voor de pyramides om hun werk te kunnen doen moeten de netwerken gevuld zijn met water (vraag me niet naar wat dat werk zou moeten zijn, dat weet ik niet meer (iets met energie?)).
Misschien zijn de putten er om ervoor te zorgen dat de netwerken altijd vol staan met water en dienen ze daarnaast als overloop? Een soort wet van de communicerende vaten of iets dergelijk vergelijkbaars effect.
Wat de gestapelde stenen betreft, volgens mij zijn dat de eerste paar lagen. Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen. Dat kan tot zekere diepte waardoor de onregelmatigheden zijn ontstaan die het doen lijken op gestapelde stenen.
Just some thoughts...

Marsepars: Zolang we geen feiten hebben blijft het bij speculeren. Tot die tijd zeg ik: de kabouters hebben het gedaan. |
| Battery is here to stay! |
|
|
Zolang we geen feiten hebben blijft het bij speculeren.
Tot die tijd zeg ik: de kabouters hebben het gedaan.

| Grounded: Het kunnen natuurlijk ook gewoon waterbassins zijn. Dus om water op te slaan dat één keer per jaar vrij kwam bij de vloed van de Nijl. |
|
|
|
Het kunnen natuurlijk ook gewoon waterbassins zijn. Dus om water op te slaan dat één keer per jaar vrij kwam bij de vloed van de Nijl.

| kay-nine: Marsepars zei:
Zolang we geen feiten hebben blijft het bij speculeren. Tot die tijd zeg ik: de kabouters hebben het gedaan.
Dat is een feit. |
|
|
|
[quote=Marsepars]
Zolang we geen feiten hebben blijft het bij speculeren.
Tot die tijd zeg ik: de kabouters hebben het gedaan.
[/quote]
Dat is een feit.

kay-nine: Dat we geen feiten hebben bedoel ik 
|
|
|
|
Dat we geen feiten hebben bedoel ik :)

tom janssen: Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest
Geachte geinteresseerden... vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta.
In de tijd waarin de oude egyptenaren (inwoners van Kmt) leefden diende het water slechts als een van de elementen benodigd voor het gebruiken van pure energie met behulp van de individuele energie van de mens en als gemeenschap. ieder mens is zijn of haar eigen krachtcentrale, met elkaar als onderdeel van het universum.
Bovenstaand commentaar spreekt van enige wijsheid in deze.
Ook zullen wij nooit in staat blijken de technologie te evenaren zelfs als we a mun ra bij elkaar brengen. We missen de kracht van onze zintuigen en de liefde voor de ander.
tom janssen khemetist |
|
|
|
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest
Geachte geinteresseerden...
vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta.
In de tijd waarin de oude egyptenaren (inwoners van Kmt) leefden diende het water slechts als een van de elementen benodigd voor het gebruiken van pure energie met behulp van de individuele energie van de mens en als gemeenschap. ieder mens is zijn of haar eigen krachtcentrale, met elkaar als onderdeel van het universum.
Bovenstaand commentaar spreekt van enige wijsheid in deze.
Ook zullen wij nooit in staat blijken de technologie te evenaren zelfs als we a mun ra bij elkaar brengen. We missen de kracht van onze zintuigen en de liefde voor de ander.
tom janssen
khemetist

Marsepars: Mijnbouw lijkt me sterk. Daar is de schacht te nauw voor. Of het moet een ventilatiekanaal zijn... |
| Battery is here to stay! |
|
|
Mijnbouw lijkt me sterk.
Daar is de schacht te nauw voor.
Of het moet een ventilatiekanaal zijn...

karel de blote: tom janssen zei:
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest
Geachte geinteresseerden... vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta.
In de tijd waarin de oude egyptenaren (inwoners van Kmt) leefden diende het water slechts als een van de elementen benodigd voor het gebruiken van pure energie met behulp van de individuele energie van de mens en als gemeenschap. ieder mens is zijn of haar eigen krachtcentrale, met elkaar als onderdeel van het universum.
Bovenstaand commentaar spreekt van enige wijsheid in deze.
Ook zullen wij nooit in staat blijken de technologie te evenaren zelfs als we a mun ra bij elkaar brengen. We missen de kracht van onze zintuigen en de liefde voor de ander.
tom janssen khemetist
bron? Ik kan me hier weinig bij voorstellen maar ben reuze benieuwd wat zintuigen en liefde met het graven van putten te maken heeft |
| echte schoonheid is naakt |
|
|
[quote=tom janssen]
Betere vraag is hoe ze in godsnaam zulke tunnels konden maken en zo diep. Alleen de kleine diameter al in vergelijking tot de diepte. Technologie moet al ver ontwikkeld zijn geweest
Geachte geinteresseerden...
vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta.
In de tijd waarin de oude egyptenaren (inwoners van Kmt) leefden diende het water slechts als een van de elementen benodigd voor het gebruiken van pure energie met behulp van de individuele energie van de mens en als gemeenschap. ieder mens is zijn of haar eigen krachtcentrale, met elkaar als onderdeel van het universum.
Bovenstaand commentaar spreekt van enige wijsheid in deze.
Ook zullen wij nooit in staat blijken de technologie te evenaren zelfs als we a mun ra bij elkaar brengen. We missen de kracht van onze zintuigen en de liefde voor de ander.
tom janssen
khemetist
[/quote]
bron?
Ik kan me hier weinig bij voorstellen maar ben reuze benieuwd wat zintuigen en liefde met het graven van putten te maken heeft;)

rudiev: nupeet zei:3.14po zei:Fluwijn zei:
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren? Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.? Practical joke of niet, maar het bestaat wel, hoewel het niet echt boren meer is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Boor_(gereedschap)
uit link zei:
Er bestaan zogenaamde vierkante gatenboren, maar feitelijk zijn dit geen boren in normale zin. De werking berust op een voortdurend kantelende beitel die door het materiaal gedreven wordt. Er zijn op deze wijze ook andere gaten te 'boren', zoals zeskantige.
|
| je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder... |
|
|
[quote=nupeet]
[quote=3.14po]
[quote=Fluwijn]
Ja die boor ken ik. Ligt naast de plintenladder en de bougievonkjes op de schappen ;-)
[/quote]
Woordneukerij, maar is dat dan nog wel boren? Ik was in de veronderstelling dat boren te maken had met middelpuntvliedende kracht. En dus dat je alleen maar ronde gaten kan hebben dmv boren?
[/quote]
Klopt hoor ,middelpuntvliedende kracht,de vierkantegaten boor is een practical joke voor groentjes op de eerste dag bij een nieuwe werkgever,(lol,wat?)Is het misschien uitgehakt of weggefreesd ?Misschien dat Unbeliever wat meer kan vertellen over de constructie wijze en onderhoud in S.Arabië.?
[/quote]
Practical joke of niet, maar het bestaat wel, hoewel het niet echt boren meer is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boor_(gereedschap)
[quote=uit link]
Er bestaan zogenaamde vierkante gatenboren, maar feitelijk zijn dit geen boren in normale zin. De werking berust op een voortdurend kantelende beitel die door het materiaal gedreven wordt. Er zijn op deze wijze ook andere gaten te 'boren', zoals zeskantige.
[/quote]

rudiev: tom janssen zei:
... Geachte geinteresseerden... vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta. ...
Als het water de laatste paar duizend jaar behoorlijke gedaalt is zou dat dan niet inhouden dat veel werken die we nu vinden, zowel boven het zand, maar vooral onder het zand, dan niet onder water hebben gestaan? Volgens mij leg het land naast de nijl niet veel hoger dan de waterstand van de nijl zelf. Dus als de nijl duizende jaren gelden hoger stond stond veel van de nu naastliggende grond toch onder water? |
| je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder... |
|
|
[quote=tom janssen]
...
Geachte geinteresseerden...
vergeet niet dat in de laatste paar duizend jaar het waterniveau behoorlijk gedaald is in egypte, als mede ook door nijldelta.
...
[/quote]
Als het water de laatste paar duizend jaar behoorlijke gedaalt is zou dat dan niet inhouden dat veel werken die we nu vinden, zowel boven het zand, maar vooral onder het zand, dan niet onder water hebben gestaan?
Volgens mij leg het land naast de nijl niet veel hoger dan de waterstand van de nijl zelf. Dus als de nijl duizende jaren gelden hoger stond stond veel van de nu naastliggende grond toch onder water?

studentje: kay-nine zei:
..Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen... hoe zie je dat voor je, dat zachtmaken van gesteente? volgens mij is smelten nog steeds de enige mogelijkheid. en dan is gewoon hakken een stuk makelijker hoor! |
| ROM14:10 |
|
|
[quote=kay-nine]
..Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen...[/quote]
hoe zie je dat voor je, dat zachtmaken van gesteente? volgens mij is smelten nog steeds de enige mogelijkheid. en dan is gewoon hakken een stuk makelijker hoor!

| Clavius: Ik geloof niet eens dat ze 120 meter diep zijn. Vooral niet omdat de grenswetenschappert ter plaatse vooral géén foto in die put gemaakt heeft. Dan hadden we immers gezien dat het om slechts een meter of 5 ging. |
| I might just be saying that to get you mad... |
|
|
Ik geloof niet eens dat ze 120 meter diep zijn. Vooral niet omdat de grenswetenschappert ter plaatse vooral géén foto in die put gemaakt heeft. Dan hadden we immers gezien dat het om slechts een meter of 5 ging.

Ron B.: nupeet zei:
O(update), mijn dochter was net hier,(is o.a. bij de putten geweest)Volgens de haar begeleidende gids werden de putten uitgehakt om zich te ontdoen van de dode slaven ,die bij bosjes het leven lieten tijdens de bouw/onderhoud van de piramides.Is er bekend of er vele botten gevonden zijn?
hawass beweerd juist dat er heel erg goed voor die "slaven" gezorgd werd, er zijn zelfs gevallen van hersenoperaties enz gevonden, en heel erg veel geheelde botbreuken, wat aangeeft dat je niet zomaar gedumpt werd als je niet kon werken, dan kreeg je medische zorg en tijd om te herstellen...
sterker nog, er waren toch helemaal geen slaven, maar alleen maar arbeiders? elke egypte expert roept op die punten blijkbaar nog steeds wat anders |
| It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society |
|
|
[quote=nupeet]
O(update), mijn dochter was net hier,(is o.a. bij de putten geweest)Volgens de haar begeleidende gids werden de putten uitgehakt om zich te ontdoen van de dode slaven ,die bij bosjes het leven lieten tijdens de bouw/onderhoud van de piramides.Is er bekend of er vele botten gevonden zijn?
[/quote]
hawass beweerd juist dat er heel erg goed voor die "slaven" gezorgd werd, er zijn zelfs gevallen van hersenoperaties enz gevonden, en heel erg veel geheelde botbreuken, wat aangeeft dat je niet zomaar gedumpt werd als je niet kon werken, dan kreeg je medische zorg en tijd om te herstellen...
sterker nog, er waren toch helemaal geen slaven, maar alleen maar arbeiders? elke egypte expert roept op die punten blijkbaar nog steeds wat anders :P

kay-nine: studentje zei:kay-nine zei:
..Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen... hoe zie je dat voor je, dat zachtmaken van gesteente? volgens mij is smelten nog steeds de enige mogelijkheid. en dan is gewoon hakken een stuk makelijker hoor!
@studentje: Volgens bepaalde overleveringen groeit/groeide in het Amazonegebied een plant die een stof bevat die in staat is om gesteente zacht te maken. Zelfs een vogelsoort wist dit want die veegde met de plant over een stukje bergwand en tikte er vervolgens een nest uit. Gezien het feit dat er contact geweest moet zijn tussen zuid-Amerika en Egypte (onder anderen), er is immers cocaïne gevonden in Egyptische mummy's en er zijn meerdere aanwijzingen, kan het goed zijn dat de betreffende plantensubstantie werd geëxporteerd.
Ik zal kijken of ik meer info er over kan vinden en zal een link plaatsen.
|
|
|
|
[quote=studentje]
[quote=kay-nine]
..Het 'uithakken' zou kunnen door middel van het zacht maken van de steen en vervolgens opscheppen...[/quote]
hoe zie je dat voor je, dat zachtmaken van gesteente? volgens mij is smelten nog steeds de enige mogelijkheid. en dan is gewoon hakken een stuk makelijker hoor!
[/quote]
@studentje:
Volgens bepaalde overleveringen groeit/groeide in het Amazonegebied een plant die een stof bevat die in staat is om gesteente zacht te maken. Zelfs een vogelsoort wist dit want die veegde met de plant over een stukje bergwand en tikte er vervolgens een nest uit.
Gezien het feit dat er contact geweest moet zijn tussen zuid-Amerika en Egypte (onder anderen), er is immers cocaïne gevonden in Egyptische mummy's en er zijn meerdere aanwijzingen, kan het goed zijn dat de betreffende plantensubstantie werd geëxporteerd.
Ik zal kijken of ik meer info er over kan vinden en zal een link plaatsen.

kay-nine: Uit 'Earths Forbidden Secrets"
In one place in his diaries he records a remarkable conversation with another explorer concerning an unusual forest bird that nests in perfect round holes in rock cliffs. The man had actually spent 25 years living in the forests with the local natives and he had this to say: “They make the holes themselves. I've seen how they do it, many a time. I've watched, I have, and seen the birds come to the cliff with leaves of some sort in their beaks, and cling to the rock like woodpeckers to a tree while they rubbed the leaves in a circular motion over the surface. Then they would fly off, and come back with more leaves, and carry on with the rubbing process. After three or four repetitions they dropped the leaves and started pecking at the place with their sharp beaks, and—here's the marvelous part—they would soon open out a round hole in the stone...” "'Do you mean to say that the bird's beak can penetrate solid rock?' “...No, I don't think the bird can get through solid rock. I believe, as everyone who has watched them believes, that those birds know of a leaf with juice that can soften up rock till it's like wet clay.’'
Het verhaal gaat verder natuurlijk en zou verklaren dat tussen de naden van 'gestapelde' stenen geen speld te krijgen is....
Voor het complete artikel (en dat verhaalt over meer dan steen zacht maken!): http://www.scri...Secrets-Part-One
<laatste edit: 14-5-2010 22:06:01> |
|
|
|
Uit 'Earths Forbidden Secrets"
In one place in his diaries he records a remarkable conversation with another explorer
concerning an unusual forest bird that nests in perfect round holes in rock cliffs. The man had
actually spent 25 years living in the forests with the local natives and he had this to say:
“They make the holes themselves. I've seen how they do it, many a time. I've watched, I have,
and seen the birds come to the cliff with leaves of some sort in their beaks, and cling to the rock
like woodpeckers to a tree while they rubbed the leaves in a circular motion over the surface.
Then they would fly off, and come back with more leaves, and carry on with the rubbing process.
After three or four repetitions they dropped the leaves and started pecking at the place with their
sharp beaks, and—here's the marvelous part—they would soon open out a round hole in the
stone...”
"'Do you mean to say that the bird's beak can penetrate solid rock?'
“...No, I don't think the bird can get through solid rock. I believe, as everyone who has watched
them believes, that those birds know of a leaf with juice that can soften up rock till it's like wet
clay.’'
Het verhaal gaat verder natuurlijk en zou verklaren dat tussen de naden van 'gestapelde' stenen geen speld te krijgen is....
Voor het complete artikel (en dat verhaalt over meer dan steen zacht maken!):
http://www.scribd.com/doc/8536515/Earths-Forbidden-Secrets-Part-One