Nieuws aangebracht door de Grenswetenschap.nl-bezoekers
Meer recent aangebracht nieuws:
- 22-05-2012 | Mark Zuckerberg hield huwelijk geheim vanwege...
- 21-05-2012 | Was Columbus een Jood?
- 21-05-2012 | Hennepbrood is legaal
- 21-05-2012 | Sojoez-capsule kost leven aan 120 zeldzame...
- 21-05-2012 | Bewust Universum
- 20-05-2012 | Dr. Josef Mengele leeft voort…
- 20-05-2012 | Minnaar 'vastgeklemd' in vrouw na vloek
- 19-05-2012 | NASA On Nibiru
- 19-05-2012 | De windmolenziekte bestaat wel in Australië, maar...
- 19-05-2012 | 'Donna Summer kreeg kanker door 9/11'
- 19-05-2012 | Mens dankt hond: ze hebben de soort gered
- 19-05-2012 | Eerste commerciële ruimteveer stijgt niet op
- 19-05-2012 | U bent geen klant, maar een product
- 19-05-2012 | Video: Gigantische vis gevangen
- 18-05-2012 | Het einde van Nederland als zelfstandige natie
04-09-2010 - Klimaatdeskundigen hebben de data geanalyseerd van 3000 robots die gedurende vijf jaar de temperatuur in de oceanen hebben gemeten, en het resultaat daarvan was zo onverwacht dat je gerust van verbijstering mag spreken: er werd geen enkele opwarming gevonden, wel enige geringe afkoeling. Het komisch/trieste is dat de betrokken wetenschappers zich nu vooral het hoofd breken waarom de natuur zo raar doet en zich niet gedraagt zoals ze hadden gedicteerd, pardon, voorspeld. Is er misschien een pauze in de opwarming?
Bronlink | Poster: Gerard



Antilochos: Typerend weer dat men, ondanks de zovele verschillende en objectieve bewijzen dat er geen opwarming plaatsvind zoals het Gore-team steeds maar roept, weigert van mening te veranderen. Maar o wee als men ook maar een klein beetje bevestiging kunnen vinden, dat schreeuwen ze het van de daken en is dit allesbepalend.
Tja, ik zeg ook al jaren dat het onzin is dat wij mensen voor opwarming van deze planeet zorgen. Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk kan zeggen; zie je wel...
Tja, ik zeg ook al jaren dat het onzin is dat wij mensen voor opwarming van deze planeet zorgen. Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk kan zeggen; zie je wel...



Pieter:
Oceaanwater stroomt.
En daar hebben de wetenschappers natuurlijk geen rekening mee gehouden. Dom dom dom.
Is het dat wat je bedoelt?
Nee, dat is mijn reactie op het artikel.
Wetenschappers zijn veel slimmer en hebben rekening gehouden met veel meer dan in het artikel wordt vermeld.
Misschien de verkeerde kritische site?
Luk:
Pieter:
Oceaanwater stroomt.
En daar hebben de wetenschappers natuurlijk geen rekening mee gehouden. Dom dom dom.
Is het dat wat je bedoelt?
Nee, dat is mijn reactie op het artikel.
Wetenschappers zijn veel slimmer en hebben rekening gehouden met veel meer dan in het artikel wordt vermeld.
Misschien de verkeerde kritische site?


Antilochos:
Tja, ik zeg ook al jaren dat het onzin is dat wij mensen voor opwarming van deze planeet zorgen. Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk kan zeggen; zie je wel...
Nou, van mij mag je dat nu al zeggen.
Dank je wel Marsepars.
Want betweterig ben ik wel een beetje..,
Marsepars:
Antilochos:
Tja, ik zeg ook al jaren dat het onzin is dat wij mensen voor opwarming van deze planeet zorgen. Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk kan zeggen; zie je wel...
Nou, van mij mag je dat nu al zeggen.
Dank je wel Marsepars.
Want betweterig ben ik wel een beetje..,

Luk:
"Kokend heet water bevriest sneller in het vriesvak dan water van kamertemperatuur. Dat klinkt ook niet logisch, wil ik maar zeggen, maar het is wel de waarheid"
...
En wat als je het eerst ook nog potentieerd?
Oooops, wrong topic zekers?
Maar ik vraag het me toch af.
Tunnelforce9:
"Kokend heet water bevriest sneller in het vriesvak dan water van kamertemperatuur. Dat klinkt ook niet logisch, wil ik maar zeggen, maar het is wel de waarheid"
...
En wat als je het eerst ook nog potentieerd?
Oooops, wrong topic zekers?
Maar ik vraag het me toch af.

Clavius:
Kokend heet water bevriest sneller in het vriesvak dan water van kamertemperatuur. Dat klinkt ook niet logisch, wil ik maar zeggen, maar het is wel de waarheid.
Is juist heel logisch.
Het moet trouwens zijn: Gekookt water bevriest sneller.
Tijdens het koken, ontsnappen er een hoop gassen uit het water. De gassen werken wat isoleren.
Vandaar ook dat gekookt water van die mooie heldere ijsblokjes geeft en koud kraanwater een wazige kern heeft. Die kern bestaat uit belletjes.
Tunnelforce9:
Kokend heet water bevriest sneller in het vriesvak dan water van kamertemperatuur. Dat klinkt ook niet logisch, wil ik maar zeggen, maar het is wel de waarheid.
Is juist heel logisch.
Het moet trouwens zijn: Gekookt water bevriest sneller.
Tijdens het koken, ontsnappen er een hoop gassen uit het water. De gassen werken wat isoleren.
Vandaar ook dat gekookt water van die mooie heldere ijsblokjes geeft en koud kraanwater een wazige kern heeft. Die kern bestaat uit belletjes.

Tunnelforce9: @Clavius misschien heb je gelijk maar wat ik bedoel is iets anders
probeer maar :
1 glas warm water 23c en een glas 10c
allebij in het vriesvak zetten en voila het warme water is eerder bevroren
wat ik ervan weet is dat het te maken heeft met de snelheid van afkoeling ,
warm water koelt sneller af dan kouder water ..
zie het als een "halfwaarde tijd" die hoger is bij warm water.. dus koelt het sneller af
probeer maar :
1 glas warm water 23c en een glas 10c
allebij in het vriesvak zetten en voila het warme water is eerder bevroren

wat ik ervan weet is dat het te maken heeft met de snelheid van afkoeling ,
warm water koelt sneller af dan kouder water ..
zie het als een "halfwaarde tijd" die hoger is bij warm water.. dus koelt het sneller af


Pieter: Via Kennislink:
Heeft de Duitse natuurkundige David Auerbach van het Max Planck instituut de oplossing van het raadsel gevonden? Auerbach liet bekers water van verschillende temperatuur afkoelen in een bad met koude alcohol. Zo hoefde hij niet telkens de deur van een vriezer te openen en kon hij het bevriezingsproces ook zonder het te verstoren volgen. Auerbach stelde vast dat het aanvankelijk warme water vaak bij een wat hogere temperatuur bevriest dan het koude water. In de praktijk bevriest water nooit exact bij 0 oC. Vaak treedt onderkoeling op. Water dat voorzichtig wordt afgekoeld, blijft vloeibaar, ook wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt. Het bevriezen begint pas wanneer deze onderkoelde vloeistof verstoord wordt, bijvoorbeeld door een trilling. Verder stelde Auerbach vast dat de meeste kans om het warme water eerst te zien bevriezen zich voordoet als de temperatuur van het alcoholbad of van de vriezer niet kouder dan 5 of tien graden onder nul is.


Clavius:
@Clavius misschien heb je gelijk maar wat ik bedoel is iets anders
probeer maar :
1 glas warm water 23c en een glas 10c
allebij in het vriesvak zetten en voila het warme water is eerder bevroren
wat ik ervan weet is dat het te maken heeft met de snelheid van afkoeling ,
warm water koelt sneller af dan kouder water ..
zie het als een "halfwaarde tijd" die hoger is bij warm water.. dus koelt het sneller af
Ah, ik begreep je idd verkeerd.
Wat je beschrijft is een boeiend verschijnsel. Geld dit alleen voor water? Of vertonen andere vloestoffen ook zulke kunstjes?
Overigens, heet water in je vriezer zetten is niet zo goed voor je vriezer. De dampen vriezen aan aan de binnenkant van je vriezer. Dat gebeurt normaal ook al, maar als je je vriezer gaat voorzien van extra verdampt water gaat het nog sneller. Tja, m'n vriezer ontdooien is nu eenmaal niet mijn favo bezigheid.
Over verdamping gesproken! Is dat niet de oorzaak van het eerder bevriezen? Verdamping kost energie. Als je een nat t-shirt aan hebt dan krijg je het koud omdat het verdampende water energie aan je lijf onttrekt.
Het warme glas water in de vriezer krijgt én te maken met de koude van de vriezer + de verdamping. (Warm water verdampt méér in dezelfde tijd.) En veel verdamping ook nog eens, want de droge lucht in een vriezer kan véél meer opnemen dan de warmere daarbuiten.
Het koude glas echter, krijgt alleen met de koude van de vriezer te maken.
Als dit de verklaring is dan moet dit verschijnsel bij andere vloeistoffen óók voorkomen.
(bericht gewijzigd op 6-9-2010 15:48:17)
Tunnelforce9:
@Clavius misschien heb je gelijk maar wat ik bedoel is iets anders
probeer maar :
1 glas warm water 23c en een glas 10c
allebij in het vriesvak zetten en voila het warme water is eerder bevroren

wat ik ervan weet is dat het te maken heeft met de snelheid van afkoeling ,
warm water koelt sneller af dan kouder water ..
zie het als een "halfwaarde tijd" die hoger is bij warm water.. dus koelt het sneller af
Ah, ik begreep je idd verkeerd.
Wat je beschrijft is een boeiend verschijnsel. Geld dit alleen voor water? Of vertonen andere vloestoffen ook zulke kunstjes?
Overigens, heet water in je vriezer zetten is niet zo goed voor je vriezer. De dampen vriezen aan aan de binnenkant van je vriezer. Dat gebeurt normaal ook al, maar als je je vriezer gaat voorzien van extra verdampt water gaat het nog sneller. Tja, m'n vriezer ontdooien is nu eenmaal niet mijn favo bezigheid.
Over verdamping gesproken! Is dat niet de oorzaak van het eerder bevriezen? Verdamping kost energie. Als je een nat t-shirt aan hebt dan krijg je het koud omdat het verdampende water energie aan je lijf onttrekt.
Het warme glas water in de vriezer krijgt én te maken met de koude van de vriezer + de verdamping. (Warm water verdampt méér in dezelfde tijd.) En veel verdamping ook nog eens, want de droge lucht in een vriezer kan véél meer opnemen dan de warmere daarbuiten.
Het koude glas echter, krijgt alleen met de koude van de vriezer te maken.
Als dit de verklaring is dan moet dit verschijnsel bij andere vloeistoffen óók voorkomen.
(bericht gewijzigd op 6-9-2010 15:48:17)

Pieter: Clavius schreef:
Nee, er zijn proeven gedaan met afgedekte glazen. Er was geen verschil met open glazen.
Bij open glazen zou er water verdampen, waardoor ook de hoeveelheid water kleiner zou worden.
Het warme glas water in de vriezer krijgt én te maken met de koude van de vriezer + de verdamping. (Warm water verdampt méér in dezelfde tijd.) Het koude glas echter, krijgt alleen met de koude van de vriezer te maken.
Nee, er zijn proeven gedaan met afgedekte glazen. Er was geen verschil met open glazen.
Bij open glazen zou er water verdampen, waardoor ook de hoeveelheid water kleiner zou worden.

Clavius:
Water dat voorzichtig wordt afgekoeld, blijft vloeibaar, ook wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt. Het bevriezen begint pas wanneer deze onderkoelde vloeistof verstoord wordt, bijvoorbeeld door een trilling.
Ok... Tweede poging tot het vormen van een plausibele theorie. LOL
Er wordt hierboven gesteld dat water in rust vloeibaar blijft. En dat water dat beroerd wordt, eerder bevriest.
Het koelere glas water is meer in rust dan het warme glas water. Want het warme water koelt af: De koele gedeeltes zakken, de warme stijgen, die koelen weer, etc...
Daarnaast trillen ook de molekulen van een warme stof heviger dan die van een koude stof. Om die reden lost bv suiker ook sneller op in warm water dan in koud water.
Pieter:
Water dat voorzichtig wordt afgekoeld, blijft vloeibaar, ook wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt. Het bevriezen begint pas wanneer deze onderkoelde vloeistof verstoord wordt, bijvoorbeeld door een trilling.
Ok... Tweede poging tot het vormen van een plausibele theorie. LOL
Er wordt hierboven gesteld dat water in rust vloeibaar blijft. En dat water dat beroerd wordt, eerder bevriest.
Het koelere glas water is meer in rust dan het warme glas water. Want het warme water koelt af: De koele gedeeltes zakken, de warme stijgen, die koelen weer, etc...
Daarnaast trillen ook de molekulen van een warme stof heviger dan die van een koude stof. Om die reden lost bv suiker ook sneller op in warm water dan in koud water.

© 2012 Grenswetenschap.nl - Alle rechten voorbehouden - Reageervoorwaarden
-
-
-
-
30-05Zeker aanwezig: 0Misschien aanwezig: 003-06Zeker aanwezig: 0Misschien aanwezig: 023-06Zeker aanwezig: 0Misschien aanwezig: 1
-
-
Vroeger op Grenswetenschap.nl:Vorige Maand:Vorig Jaar:
















