De negenendertigste AutoRAI (Amsterdam International Motor Show, een tweejaarlijkse autobeurs in het Amsterdamse RAI-complex) van 1958 pakt uit met grote, luxueze personenauto's uit de VS, zoals een Ford Thunderbird, een Edzel en een Golden Rocket van Oldsmobile. Maar ook de kleine personenauto's uit Europa komen aan hun trekken, zoals een DKW-600, een Fiat-1200, een Vespa-400, een Janus-250 van Zündapp en een Maico-sport. Het Nederlandse automerk DAF lanceert er hun DAF-600 met automaat.

 

psixty4: Interessante docu, gelukkig niet al te lang, zeer de moeite van het bekijken waard!!!

Ook geinig het stukje over de introductie van de Daf 600.



Zou dit de opvolger kunnen zijn?

It's all a figment of imagination!
Op 22-06-2012 20:11:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Het is Edsel, niet Edzel. Edsel Ford was de zoon van Henri Ford en zijn naam stond op de grootste commerciële flop uit de autogeschiedenis.

En dan de DAF. Zijn Variomatic was zowel geniaal bedacht als een marketingprobleem. Want door de wel héél erg simpele bediening werden Dafjes ongemeen populair bij de wat onzekere automobilisten. Je kon een speciaal rijbewijs halen, alleen geldig voor automaten. Of helemaal geen rijbewijs halen en de Daf laten ombouwen tot scootmobiel avant la lettre. Dat wist je zeker dat je altijd vooraan de file reed.

Zo werd Daf synoniem voor oudere dames en heren, zondagsrijders en regelrechte sukkels. Terwijl het merk eind jaren '60 overging op pittige Renault-motoren, in rally's triomfen behaalde en opgefokte Marathon-uitvoeringen verkocht. De 55 en 66 coupé waren zondermeer fraai. Je was altijd de snelste stoplichtracer. En de kwaliteit was uitstekend.



De enige serieuze Nederlandse auto's werden onder aanvoering van André van Duin met honderden te pletter gereden in achteruitrij-races. Achteraf is dat heel erg zonde.
(bericht gewijzigd op 23/6/2012 20:44)
Op 23-06-2012 12:45:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: De DAF met z'n Variomatic...
Dat was een mooi stukje engineering!

Williams pastte het ook toe op hun F1.
Maar dat vond de FIA niet zo'n strak plan.
Dan hadden ze een té grote voorsprong op de concurrentie.



Cannot kill the Battery!!!
Op 24-06-2012 12:13:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: @ Marsepars,

Voor zijn tijd was de Variomatic prima. Maar er waren ook nadelen. De wrijving in de riemen slokte zowat een kwart van het vermogen op (dus een Daf 55 / 1100 met 45 PK had aan de achterwielen nog maar 34 PK over). De riemen sleten ook vrij snel (50.000 km) en het mechanisme was niet bepaald stil (ik herinner me nog wel dat gierende geluid onder de achterbank).

Van Doorne Transmissie (nu Bosch) verving het riemen-idee door duwbanden. Dat werd de CVT. En die wordt nog volop gebruikt.

Het zal altijd een raadsel blijven wat er was gebeurd als Daf ook autos met versnellingsbakken had gemaakt. Pas na de overname door Volvo werd een 343 met transaxle-handbak geïntroduceerd die tien keer beter verkocht dan de CVT-variant. Dat geeft te denken.

Meer Dafs verkocht = meer geld voor nieuwe modellen = meer marktsegment etc. Wellicht had Daf dan nog wel overleefd.
(bericht gewijzigd op 24/6/2012 14:18)
Op 24-06-2012 14:15:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op 24-06-2012 14:21:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Dafjes in achteruit
It's all a figment of imagination!
Op 28-12-2013 12:38:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2014Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden