Van 9 mei tot 9 september 2012 heeft u de kans om de Europese Commissie te laten weten wat er in het nieuwe verslag over het EU-burgerschap moet komen.

Bijzonder, want daarvoor huren we toch de leden van het Europese Parlement in?
Laten we de vragenlijst eens bekijken en discussiëren over die ene vraag die er wel toe doet...
In onze mailbox ontvingen we deze link, afkomstig van de EU.

Gelukkig staat er in de begeleidende tekst al snel dat de informatie die uit deze volksraadpleging naar voren komt niet bindend is. We waren al bang een grote democratiseringsslag in de EU gemist te hebben, maar er blijkt niets aan de hand.
De vragen uit deze enquête zijn in onze ogen nogal open deuren en zullen vermoedelijk weinig schokkende resultaten naar voren brengen. De laatste vraag is echter het meest interessant. Het lijkt ons mooi om deze vraag eens aan de GW-reageerders voor te leggen.

"Wat moet er op korte termijn veranderen in de Europese Unie? In wat voor EU wil u wonen in 2020?"

En omdat het kan, op de valreep nog even een recent filmpje van Nigel Farage, wellicht de enige EU-politicus die niet grijs is. 

Opdat het een interessante discussie mag worden.

K.Zwellever: Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.
Op 24-06-2012 9:23:31 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...
Op 24-06-2012 10:17:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
avondwandelaar:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Pas geleden schreef je op een ander draadje dat de overheid er is om de burger te beschermen. Denk je dat de Europese overheid jouw belangen als individu beter beschermt dan een overheid die dichter bij je staat?
we vliegen er weer eens lekker in
Op 24-06-2012 10:20:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
avondwandelaar:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Pas geleden schreef je op een ander draadje dat de overheid er is om de burger te beschermen. Denk je dat de Europese overheid jouw belangen als individu beter beschermt dan een overheid die dichter bij je staat?


Ja, want het stadsbestuur, provinciale staten, Nationale Kabinet blijven gewoon bestaan.
Europa brengt ons vrede. Dat we al bijna 80 jaar geen oorlog meer hebben in Europa is een unicum in het verleden van Europa.
Op 24-06-2012 10:49:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Draconian: Ik vind het zo bijzonder om te ontdekken dat er echt mensen zijn die hun ziel verkocht hebben en het ook daadwerkelijk niet zien wat deze maatschappij nu werkelijk is. Wie wij daadwerkelijk zijn en wat hun bedoelingen zijn.
.......
Op 24-06-2012 11:06:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
GM:
Op 24-06-2012 11:14:11 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Een verenigd Europa is helemaal niet verkeerd.
Maar niet op de manier zoals het nu gaat.

Zoiets moet groeien. Langzaam aan.
En landen die er nog niet klaar voor zijn moet je weren, ter bescherming van de groep en voor henzelf.
Nu wordt alles keihard door je strot geduwd.
Geforceerde eenheid is nooit goed. Voor niemand.
Cannot kill the Battery!!!
Op 24-06-2012 11:14:39 | Kudos: 4 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...


Tja het probleem met Europa is dat het een ondemocratisch geheel is. Daar tegen ageren heeft niets met nationalisme te maken. Het Europees Parlement (het gekozen gedeelte) heeft enkel adviesrecht en dat ook alleen maar over agendapunten die door de commissie naar voren worden geschoven. De commissie is niet door het volk gekozen, maar benoemd zichzelf. Als jij een technocratie prefereert boven een democratie is er inderdaad niets mis met het huidige Europa. Als je wilt dat je kleinkinderen ook nog de illusie kunnen hebben in vrijheid te leven zou ik toch snel op de barricades springen...
Op 24-06-2012 11:21:57 | Kudos: 8 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Marsepars:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Een verenigd Europa is helemaal niet verkeerd.
Maar niet op de manier zoals het nu gaat.

Zoiets moet groeien. Langzaam aan.
En landen die er nog niet klaar voor zijn moet je weren, ter bescherming van de groep en voor henzelf.
Nu wordt alles keihard door je strot geduwd.
Geforceerde eenheid is nooit goed. Voor niemand.


Ik ben het met je eens, dat het ons redelijk door de strot is gedrukt, net zoals de Euro. Ik ben het ook met je eens dat Europa soms te hard groeit en dat het soms niet te behappen is, maar de wereld is veranderd en landen als China, India, Brazillië, Rusland komen er keihard aan.
Op 24-06-2012 11:39:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Triggernl: De Nederlandse bevolking heeft nu al te weinig inbreng over het criminele beleid van de Nederlandse regering. Dat zal nog minder worden als er meer macht naar Brussel gaat.
Op 24-06-2012 11:47:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
K.Zwellever:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...


Wat was er mis met de EEG?Een vrijhandelszone was meer als genoeg.
Die tachtig jaar vrede is nou niet bepaald te danken aan de EU,sterker nog;sinds de vorming van het EU gedrocht zoals we dat nu kennen,is de onderlinge oorlogsdreiging nog nooit zo groot geweest als de laatste tijd en zelfs al heb ik het helemaal mis,ik zit er niet op te wachten dat een ondemocratisch,plotseling verschenen groepje "leiders"als Barosso en v.Rompuy in eens bepaalt hoe mijn pensioen geregeld moet worden,hoe krom de bananen mogen zijn die ik eet en hoe hoog de toiletpot in een restaurant moet zijn.
Maar ondertussen worden de meeste van m'n diploma's nog steeds niet overal in de EU geaccepteerd,ondanks een miljoenen kostend instituut voor dat soort zaken en past een NL stekker nog steeds niet in een Frans stopcontact .
En dan zullen we helemaal maar niet beginnen over iets als bv ESM en de duizenden miljarden die nu op de meest irrationeel denkbare wijze Europa rond gepompt worden,waarvan geen hond weet hoe dat af gaat lopen,maar verder veel plezier met je Verhofstad kliekje hoor;droom vooral door over het Groote Europese Rijk,zolang dat nog bestaat,tenminste.
Op 24-06-2012 11:52:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
K.Zwellever: Trouwens,vraag maar eens in IJsland en Zwitserland hoe erg het wel niet is om NIET bij de EU te horen,en vraag maar eens hoeveel spijt de niet euro landen hebben van hun beslissing om niet aan die euromunt mee te doen.
Op 24-06-2012 11:58:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Yochem:
Marsepars:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Een verenigd Europa is helemaal niet verkeerd.
Maar niet op de manier zoals het nu gaat.

Zoiets moet groeien. Langzaam aan.
En landen die er nog niet klaar voor zijn moet je weren, ter bescherming van de groep en voor henzelf.
Nu wordt alles keihard door je strot geduwd.
Geforceerde eenheid is nooit goed. Voor niemand.


Ik ben het met je eens, dat het ons redelijk door de strot is gedrukt, net zoals de Euro. Ik ben het ook met je eens dat Europa soms te hard groeit en dat het soms niet te behappen is, maar de wereld is veranderd en landen als China, India, Brazillië, Rusland komen er keihard aan.

En daar moeten we ons voor wapenen?
Cannot kill the Battery!!!
Op 24-06-2012 12:02:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
K.Zwellever:
Trouwens,vraag maar eens in IJsland en Zwitserland hoe erg het wel niet is om NIET bij de EU te horen,en vraag maar eens hoeveel spijt de niet euro landen hebben van hun beslissing om niet aan die euromunt mee te doen.


De Zwitserse Frank, de Scandinavische munten en zelfs de Engelse Pond zijn allemaal gekoppeld aan de Euro, zoals de Nederlandse Gulden in het verleden gekoppeld was aan de Duitse mark... Dus hun hebben met de munt plus/minus dezelfde problemen als wij met de Euro, alleen is de Euro continue in het nieuws.
Op 24-06-2012 12:02:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Marsepars:
Yochem:
Marsepars:
Yochem:
K.Zwellever:
Als je die arrogante eurofiel Verhofstad onderuitgezakt Farage ziet beluisteren,hoef je je verder geen illusies meer te maken over onze inbreng over hetgeen er eventueel zou moeten veranderen in het Grote Vierde Rijk van die kliek.


Wat is er zoveel mis met één Europa??
Het heeft meer voordelen als nadelen, alleen het tast het nationalistisch gevoel aan. Of er nu iets besloten wordt vanuit het Hollandse De Haag, of vanuit het Europese Brussel...

Een verenigd Europa is helemaal niet verkeerd.
Maar niet op de manier zoals het nu gaat.

Zoiets moet groeien. Langzaam aan.
En landen die er nog niet klaar voor zijn moet je weren, ter bescherming van de groep en voor henzelf.
Nu wordt alles keihard door je strot geduwd.
Geforceerde eenheid is nooit goed. Voor niemand.


Ik ben het met je eens, dat het ons redelijk door de strot is gedrukt, net zoals de Euro. Ik ben het ook met je eens dat Europa soms te hard groeit en dat het soms niet te behappen is, maar de wereld is veranderd en landen als China, India, Brazillië, Rusland komen er keihard aan.

En daar moeten we ons voor wapenen?


Als we welvaart willen houden wel ja. Mexico wil KPN overnemen, Hoogovens is al in Indiaanse handen. China neemt in rap tempo de auto industrie over en wij willen niet langer werken als tot ons 65-ste.
Op 24-06-2012 12:06:30 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
K.Zwellever:
Yochem:
K.Zwellever:
Trouwens,vraag maar eens in IJsland en Zwitserland hoe erg het wel niet is om NIET bij de EU te horen,en vraag maar eens hoeveel spijt de niet euro landen hebben van hun beslissing om niet aan die euromunt mee te doen.


De Zwitserse Frank, de Scandinavische munten en zelfs de Engelse Pond zijn allemaal gekoppeld aan de Euro, zoals de Nederlandse Gulden in het verleden gekoppeld was aan de Duitse mark... Dus hun hebben met de munt plus/minus dezelfde problemen als wij met de Euro, alleen is de Euro continue in het nieuws.


De Zwitsers hebben noodgedwongen de waarde van hun Frank moeten aanpassen aan de waarde van de euro,anders werd deze te duur voor de euro landen,dat zegt dus al genoeg over de sterkte van die euro en de werking daarvan op een wel echt sterke munt,deze word dus,ongevraagd, in de problemen gebracht door het euro geklooi,zoals ik al eerder zei,ze zullen daar wel blij zijn met de euro en de EU.
Op 24-06-2012 12:39:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
K.Zwellever:
Yochem:
K.Zwellever:
Trouwens,vraag maar eens in IJsland en Zwitserland hoe erg het wel niet is om NIET bij de EU te horen,en vraag maar eens hoeveel spijt de niet euro landen hebben van hun beslissing om niet aan die euromunt mee te doen.


De Zwitserse Frank, de Scandinavische munten en zelfs de Engelse Pond zijn allemaal gekoppeld aan de Euro, zoals de Nederlandse Gulden in het verleden gekoppeld was aan de Duitse mark... Dus hun hebben met de munt plus/minus dezelfde problemen als wij met de Euro, alleen is de Euro continue in het nieuws.


De Zwitsers hebben noodgedwongen de waarde van hun Frank moeten aanpassen aan de waarde van de euro,anders werd deze te duur voor de euro landen,dat zegt dus al genoeg over de sterkte van die euro en de werking daarvan op een wel echt sterke munt,deze word dus,ongevraagd, in de problemen gebracht door het euro geklooi,zoals ik al eerder zei,ze zullen daar wel blij zijn met de euro en de EU.


De Euro heeft redelijk goed gewerkt, totdat banken in de problemen kwamen, doordat ze niet met hun vrijheid konden omgaan en de toezichthouders hun taken niet uitvoerde. En natuurlijk heb je gelijk dat niet alles goed is wat Europa brengt, maar als je alles gaat plussen en minnen, ben je beter af met één Europa, als afzonderlijke landjes.
Ik woon eerlijk gezegd ook liever in een bos zoals Astrix en Obelix, maar tijden veranderen en over 100 jaar zullen we hoogstwaarschijnlijk naar 1 wereld gaan en dan zullen er ook weer mensen op de rem gaan staan en partijen als de PVV en SP gaan roeptoeteren, maar het is een evolutie die toch niet tegen te houden is en gewoon door zal gaan.
Op 24-06-2012 13:11:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
avondwandelaar:
Yochem:

De Euro heeft redelijk goed gewerkt, totdat banken in de problemen kwamen, doordat ze niet met hun vrijheid konden omgaan en de toezichthouders hun taken niet uitvoerde. En natuurlijk heb je gelijk dat niet alles goed is wat Europa brengt, maar als je alles gaat plussen en minnen, ben je beter af met één Europa, als afzonderlijke landjes.

Ik geloof niet dat dit waar is. De ellende die we nu hebben zat er vanaf het begin al ingebakken omdat de politici bewust alle punten van kritiek hebben weggewuifd. Griekenland zit bijvoorbeeld nu met de gebakken peren omdat ze bij de toetreding sjoemelden met hun cijfers, daar hoef je de banken niet de schuld van te geven.
we vliegen er weer eens lekker in
Op 24-06-2012 13:28:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
avondwandelaar:
Yochem:

De Euro heeft redelijk goed gewerkt, totdat banken in de problemen kwamen, doordat ze niet met hun vrijheid konden omgaan en de toezichthouders hun taken niet uitvoerde. En natuurlijk heb je gelijk dat niet alles goed is wat Europa brengt, maar als je alles gaat plussen en minnen, ben je beter af met één Europa, als afzonderlijke landjes.

Ik geloof niet dat dit waar is. De ellende die we nu hebben zat er vanaf het begin al ingebakken omdat de politici bewust alle punten van kritiek hebben weggewuifd. Griekenland zit bijvoorbeeld nu met de gebakken peren omdat ze bij de toetreding sjoemelden met hun cijfers, daar hoef je de banken niet de schuld van te geven.


Klopt, de banken hebben inderdaad alles goed gedaan...
Op 24-06-2012 13:43:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ja, we zijn beter af met één Europa. Zoals na de oorlog is bedoeld, met vrije handel, vrij geld- en grensverkeer en met gelijke rechten.

Maar we zijn niet goed af met het Europa dat door de neoliberale hardliners is neergezet. Waarin elk toezicht op de financiële sector werd weggehoond als "staatsbemoeienis". Waarin privatisering van alles wat van ons was -nutsbedrijven, OV, post, elektriciteitsnetwerk- een adagium is, dat telkens weer schadelijk blijkt uit te pakken voor de burger. Waar de verzorgingsstaat, die een veilige en gelukkige maatschappij nastreeft, wordt vervangen door een keihard bussinessmodel.

Een democratisch Europa: ja! Maar 15.000 lobbyisten in Brussel, die letterlijk de Europarlementariërs dicteren wat ze moeten indienen en hoe ze moeten stemmen: nee! Omkoping, of het nou vooruitzichten op een mooie baan of vette etentjes of vakanties zijn, zou zwaar moeten worden afgestraft. Anders worden we hier net als de VS en dat is nou precies het verkeerde voorbeeld.

En die banken die -onder druk van de bonuscultuur- veel te ruime kredieten verstrekten aan landen als Griekenland, laat die hun eigen scherven maar opruimen. Het is te zot voor woorden dat alle toezicht is losgelaten, bankbedrijven totaal onverantwoord met geld zijn omgesprongen, en daardoor de burgers dag na dag te horen krijgen dat zij voor de schade gaan opdraaien. Bizar.

Europa van en voor de burgers: Ja. Europa van en voor het grote geld: nee.
Op 24-06-2012 13:53:02 | Kudos: 6 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Olav:
Ja, we zijn beter af met één Europa. Zoals na de oorlog is bedoeld, met vrije handel, vrij geld- en grensverkeer en met gelijke rechten.

Maar we zijn niet goed af met het Europa dat door de neoliberale hardliners is neergezet. Waarin elk toezicht op de financiële sector werd weggehoond als "staatsbemoeienis". Waarin privatisering van alles wat van ons was -nutsbedrijven, OV, post, elektriciteitsnetwerk- een adagium is, dat telkens weer schadelijk blijkt uit te pakken voor de burger. Waar de verzorgingsstaat, die een veilige en gelukkige maatschappij nastreeft, wordt vervangen door een keihard bussinessmodel.

Een democratisch Europa: ja! Maar 15.000 lobbyisten in Brussel, die letterlijk de Europarlementariërs dicteren wat ze moeten indienen en hoe ze moeten stemmen: nee! Omkoping, of het nou vooruitzichten op een mooie baan of vette etentjes of vakanties zijn, zou zwaar moeten worden afgestraft. Anders worden we hier net als de VS en dat is nou precies het verkeerde voorbeeld.

En die banken die -onder druk van de bonuscultuur- veel te ruime kredieten verstrekten aan landen als Griekenland, laat die hun eigen scherven maar opruimen. Het is te zot voor woorden dat alle toezicht is losgelaten, bankbedrijven totaal onverantwoord met geld zijn omgesprongen, en daardoor de burgers dag na dag te horen krijgen dat zij voor de schade gaan opdraaien. Bizar.

Europa van en voor de burgers: Ja. Europa van en voor het grote geld: nee.


Ik ben het hier 100% mee eens...

Lobbyisten zouden niet toegestaan moeten worden en als een bank in de problemen komt, failliet laten gaan.
Op 24-06-2012 14:02:24 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: @ Yoghem: waarom ging je niet op mijn opmerking in over het democratisch tekort van de EU? Hier ligt toch de crux. Wil je het niet onder ogen zien? Passen de feiten niet bij je dogma's? Of heb je er gewoon overheen gelezen?
Op 24-06-2012 14:15:05 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...
Op 24-06-2012 14:21:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...

Kijk nu hebben we discussie. Wie bepaald wie een goede leider is? Wie controleert die leider? Of geloof je ook niet in een controlemechanisme? Persoonlijk ben ik het nog steeds met Churchill eens: democratie is de minst slechte oplossing. Vind het nogal wat dat je je eigen grondrechten wil weggeven in ruil voor "een grote roerganger".
Op 24-06-2012 14:33:28 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Een goede leider is liefst een open groep mensen die openbaar discussies met elkaar aangaan op hun vakgebied. Hoogleraren, professoren en voor mij part de industrie.

Hoe dat precies in elkaar moet zitten, daar kunnen we wel eens met zijn allen hier een discussie over houden, dat is wel een interessant onderwerp.

Het grote probleem van een democratie is dat er continue over de korte periode dat diegene er zit de belangrijke beslissingen genomen wordt, maar dat de grote problemen steeds vooruit geschoven worden. We blijven continue in het oude systeem hangen van fossiele brandstoffen, honger in de wereld, milieuverontreinigingen en noem er zo nog maar een aantal op.
(bericht gewijzigd op 24/6/2012 14:47)
Op 24-06-2012 14:45:44 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
Samblo:
Yochem:
Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...

Kijk nu hebben we discussie. Wie bepaald wie een goede leider is? Wie controleert die leider? Of geloof je ook niet in een controlemechanisme? Persoonlijk ben ik het nog steeds met Churchill eens: democratie is de minst slechte oplossing. Vind het nogal wat dat je je eigen grondrechten wil weggeven in ruil voor "een grote roerganger".

Mee eens
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 24-06-2012 14:53:22 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
CCRider:
Samblo:
Yochem:
Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...

Kijk nu hebben we discussie. Wie bepaald wie een goede leider is? Wie controleert die leider? Of geloof je ook niet in een controlemechanisme? Persoonlijk ben ik het nog steeds met Churchill eens: democratie is de minst slechte oplossing. Vind het nogal wat dat je je eigen grondrechten wil weggeven in ruil voor "een grote roerganger".

Mee eens


De grote bijdrage van CCRider in de discussie... :-D
Op 24-06-2012 14:55:06 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Een goede leider is liefst een open groep mensen die openbaar discussies met elkaar aangaan op hun vakgebied. Hoogleraren, professoren en voor mij part de industrie.

Hoe dat precies in elkaar moet zitten, daar kunnen we wel eens met zijn allen hier een discussie over houden, dat is wel een interessant onderwerp.

Het grote probleem van een democratie is dat er continue over de korte periode dat diegene er zit de belangrijke beslissingen genomen wordt, maar dat de grote problemen steeds vooruit geschoven worden. We blijven continue in het oude systeem hangen van fossiele brandstoffen, honger in de wereld, milieuverontreinigingen en noem er zo nog maar een aantal op.

Het blijven hangen in het oude systeem van verontreiniging heeft volgens mij meer te maken met het ondemocratische aspect van onze samenleving: de plutocratie. Nu de EU steeds sneller naar een politieke eenwording rent is het volgens mij van levensbelang dat dit Europa een systeem van werkende checks en balances krijgt, nu wordt ons de wet voorgeschreven door bovengenoemde lobbyclubs en het weglachen van het totaal ontbreken van een democratisch fundament is volgens mij het meest naieve standpunt wat je in deze in kan nemen.
Op 24-06-2012 14:56:33 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Daarom zeg ik ook dat ik democratie helemaal niet het belangrijkste vindt, want die houdt ook enkel vast aan het geldsysteem wat we kennen, want er zal geen democratische leider zijn, die dit systeem zal afschaffen. In de USA niet, omdat de geldschieters dat absoluut niet willen en in Europa niet vanwege diezelfde lobbyisten.

Op 24-06-2012 15:03:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Daarom zeg ik ook dat ik democratie helemaal niet het belangrijkste vindt, want die houdt ook enkel vast aan het geldsysteem wat we kennen, want er zal geen democratische leider zijn, die dit systeem zal afschaffen. In de USA niet, omdat de geldschieters dat absoluut niet willen en in Europa niet vanwege diezelfde lobbyisten.


Dat is eerder een bewijs dat de democratie die we nu kennen niet democratisch genoeg is. Begin me echt af te vragen wat jij dan als alternatief ziet. Klinkt bijna alsof je verlangt naar een sterke man die eventjes al onze problemen gaat oplossen. Feit is dat de EU allesbehalve democratisch is en zich vrijwel helemaal laat leiden door de financiele markten en industriele belangen. Vind het dus erg vreemd dat je de democratie de schuld geeft van dit probleem.
Op 24-06-2012 15:08:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Ik geef de democratie niet per definitie de schuld hiervan, wel de mensen die onze leiders zijn op dit moment.
Onze democratie heeft wel gecreëerd dat de financiële markten en industriële belangen nu zo'n dikke vinger in de pap hebben.
Op 24-06-2012 15:13:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
Yochem:
CCRider:
Samblo:
Yochem:
Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...

Kijk nu hebben we discussie. Wie bepaald wie een goede leider is? Wie controleert die leider? Of geloof je ook niet in een controlemechanisme? Persoonlijk ben ik het nog steeds met Churchill eens: democratie is de minst slechte oplossing. Vind het nogal wat dat je je eigen grondrechten wil weggeven in ruil voor "een grote roerganger".

Mee eens


De grote bijdrage van CCRider in de discussie... :-D


Kan alles wel nog een keer typen, maar dat heeft weinig zin.

My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 24-06-2012 15:14:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
CCRider:
Yochem:
CCRider:
Samblo:
Yochem:
Persoonlijk vind ik democratie helemaal niet zo belangrijk. Goede leiders hebben is veel belangrijker...

Kijk nu hebben we discussie. Wie bepaald wie een goede leider is? Wie controleert die leider? Of geloof je ook niet in een controlemechanisme? Persoonlijk ben ik het nog steeds met Churchill eens: democratie is de minst slechte oplossing. Vind het nogal wat dat je je eigen grondrechten wil weggeven in ruil voor "een grote roerganger".

Mee eens


De grote bijdrage van CCRider in de discussie... :-D


Kan alles wel nog een keer typen, maar dat heeft weinig zin.



Da's waar...
Op 24-06-2012 15:15:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Ik geef de democratie niet per definitie de schuld hiervan, wel de mensen die onze leiders zijn op dit moment.
Onze democratie heeft wel gecreëerd dat de financiële markten en industriële belangen nu zo'n dikke vinger in de pap hebben.


Huh? Hoe kom je daar bij? En nogmaals: de europese regering die we nu hebben is niet democratisch gekozen en die is nog veel extremer in haar aanbidding de financiele markten dan de gekozen regeringen die we hebben. Daarnaast kan je de democratie niet zomaar afschieten zonder eerst fatsoenlijk na te denken over welk alternatief je daarvoor in de plaats denkt te stellen. De trias politica afwijzen vanwege misstanden in de wereld is echt het kind met het badwater weggooien.
(bericht gewijzigd op 24/6/2012 15:28)
Op 24-06-2012 15:27:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: De Europese Parlementsverkiezingen vinden om de vijf jaar plaats, in elk van de 27 EU-lidstaten, laatstelijk in 2009. Er werden toen 736 parlementsleden verkozen, die ongeveer 500 miljoen Europeanen vertegenwoordigen. Meer dan 375 miljoen EU-burgers waren stemgerechtigd, zodat dit de grootste transnationale verkiezingen in de geschiedenis waren.

Het Europees Parlement vertegenwoordigt de burgers uit de lidstaten op Europees niveau. Het is sinds juni 1979 de enige Europese instelling die rechtstreeks wordt verkozen. Bovendien is het het enige multinationale parlement ter wereld dat op basis van het universeel stemrecht wordt samengesteld. Van 1958 tot 1979 werden Europarlementsleden door hun nationale regeringen benoemd en hadden ze twee mandaten.

Op heel wat beleidsterreinen is het Europees Parlement medewetgever met de Raad van Ministers van de regeringen van de 27 lidstaten. Zelfs op het gebied van landbouw en buitenlands beleid, waar het Parlement alleen wordt geraadpleegd of geïnformeerd, kunnen debatten en resoluties van het Parlement de besluiten van de Raad wel beïnvloeden of zorgen dat onderwerpen op de Europese agenda komen. Het Parlement beschikt ook over begrotingsbevoegdheden en speelt een rol bij de democratische controle van alle Europese instellingen.

Kandidatenlijsten worden per land opgesteld, doorgaans door nationale politieke partijen. De verkiezingsprocedure wordt per land afzonderlijk bepaald.

Bron: Wikipedia

Wat is hier volgens jou niet democratisch aan??
Op 24-06-2012 15:33:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
De Europese Parlementsverkiezingen vinden om de vijf jaar plaats, in elk van de 27 EU-lidstaten, laatstelijk in 2009. Er werden toen 736 parlementsleden verkozen, die ongeveer 500 miljoen Europeanen vertegenwoordigen. Meer dan 375 miljoen EU-burgers waren stemgerechtigd, zodat dit de grootste transnationale verkiezingen in de geschiedenis waren.

Het Europees Parlement vertegenwoordigt de burgers uit de lidstaten op Europees niveau. Het is sinds juni 1979 de enige Europese instelling die rechtstreeks wordt verkozen. Bovendien is het het enige multinationale parlement ter wereld dat op basis van het universeel stemrecht wordt samengesteld. Van 1958 tot 1979 werden Europarlementsleden door hun nationale regeringen benoemd en hadden ze twee mandaten.

Op heel wat beleidsterreinen is het Europees Parlement medewetgever met de Raad van Ministers van de regeringen van de 27 lidstaten. Zelfs op het gebied van landbouw en buitenlands beleid, waar het Parlement alleen wordt geraadpleegd of geïnformeerd, kunnen debatten en resoluties van het Parlement de besluiten van de Raad wel beïnvloeden of zorgen dat onderwerpen op de Europese agenda komen. Het Parlement beschikt ook over begrotingsbevoegdheden en speelt een rol bij de democratische controle van alle Europese instellingen.

Kandidatenlijsten worden per land opgesteld, doorgaans door nationale politieke partijen. De verkiezingsprocedure wordt per land afzonderlijk bepaald.

Bron: Wikipedia

Wat is hier volgens jou niet democratisch aan??

Het wiki artikel zegt duidelijk dat het parlement enkel adviesrecht heeft en verkoopt het alsof dat al heel wat is. Begrijp niet wat jij daar democratisch aan vind. Zie http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=3981 voor wat achtergrondinfo over het verdrag van Lissabon.
Op 24-06-2012 15:53:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Jij doelt denk op deze zin...

Het democratisch gekozen Europees Parlement heeft ook in de nieuwe situatie enkel adviesrecht en kan zelf geen wetten maken of afwijzen. Dit recht is enkel de Europese Commissie gegeven. Sinds het verdrag van Lissabon worden de commissieleden en de president niet meer aangewezen door de individuele lidstaten maar achter gesloten deuren door de commissie zelf.
Op 24-06-2012 16:01:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Jij doelt denk op deze zin...

Het democratisch gekozen Europees Parlement heeft ook in de nieuwe situatie enkel adviesrecht en kan zelf geen wetten maken of afwijzen. Dit recht is enkel de Europese Commissie gegeven. Sinds het verdrag van Lissabon worden de commissieleden en de president niet meer aangewezen door de individuele lidstaten maar achter gesloten deuren door de commissie zelf.

Jep.
Op 24-06-2012 16:06:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
K.Zwellever:

Maar ondertussen worden de meeste van m'n diploma's nog steeds niet overal in de EU geaccepteerd,ondanks een miljoenen kostend instituut voor dat soort zaken en past een NL stekker nog steeds niet in een Frans stopcontact .

Ik moet dit toch wel tegenspreken. De eurostekker was juist een van de eerste stekkers die wereldwijd in Europa kon worden gebruikt.



Helaas was die niet bedoeld voor randaarde. Daar hebben ze nu de Belgische stekker voor, als model voor de geaarde eurostekker.


(bericht gewijzigd op 24/6/2012 16:17)
No shit, Sherlock
Op 24-06-2012 16:16:03 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Maar dat is toch democratisch besloten dat het zo moest gaan.

Persoonlijk denk ik niet dat dat het grootste struikelblok is voor een verkeerde toekomst met Europa, het zijn eerder de leiders (Duitsland, Industrie)& Frankrijk, (Overwegend Socialistisch) die Europa richting moeten geven.
Persoonlijk ben ik al blij dat de U.K. zich minimaal met Europa willen bemoeien, want anders heb je het afgrijselijke Angel-Saksische denksysteem, waar Nederland samen met de VVD zo dol op is, die zich er ook nog mee bemoeid.

Europa zal zijn weg vinden in de toekomst is mijn idee en voor Europa en voor Nederland is het van belang dat Nederland zich er eens wat meer ermee gaat bemoeien. Want het beleid wat we nu hebben is een wassen neus. Wij zijn de grondleggers en wij moeten samen met Frankrijk en Duitsland voorop gaan lopen en beleid gaan bepalen.
En zoals Olav aangaf, de lobbyisten buiten de deur houden en ons niet willen bemoeien met het grote geld.

Maak afspraken met de landen die opkomen zoals China, Rusland en India. Blijf bevriend met de USA op bepaalde vlakken en leidt de Europeanen de toekomst in.

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.
Op 24-06-2012 16:26:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
Maar dat is toch democratisch besloten dat het zo moest gaan.

Huh? We hebben "nee" gestemd tegen de grondwet en bij het verdrag van Lissabon (wat hetzelfde document 2.0 is) is een referendum ons onthouden. Hoezo democratisch besloten?

Yochem:


Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


Ik besef me ook wel dat de democratie die we nu kennen een wassen neus is, maar om zo gemakkelijk je laatste restje zelfbeschikking weg te geven aan niet controleerbare derden lijkt me een gevaarlijk pad. Het zet de deur wagenwijd open voor een dictatuur.
Op 24-06-2012 16:39:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Samblo:
Yochem:
Maar dat is toch democratisch besloten dat het zo moest gaan.

Huh? We hebben "nee" gestemd tegen de grondwet en bij het verdrag van Lissabon (wat hetzelfde document 2.0 is) is een referendum ons onthouden. Hoezo democratisch besloten?

Yochem:


Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


Ik besef me ook wel dat de democratie die we nu kennen een wassen neus is, maar om zo gemakkelijk je laatste restje zelfbeschikking weg te geven aan niet controleerbare derden lijkt me een gevaarlijk pad. Het zet de deur wagenwijd open voor een dictatuur.


Dictatuur vind ik persoonlijk wel wat ver gaan. Partijen als de PVV en de SP moeten hun mond eens gaan houden over, tegen Europa zijn en godverdomme eraan gaan werken dat ze daar macht krijgen, want hoe je het went of keert. Wilt, of niet wilt, het zal onze toekomst gaan worden...
Op 24-06-2012 16:44:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Yochem:

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


En als het dan niet goed gebeurt, op welke manier wil je dan invloed kunnen uitoefenen?
ALLES IS WAAR
Op 24-06-2012 16:53:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Yochem:

Partijen als de PVV en de SP moeten hun mond eens gaan houden over, tegen Europa zijn en godverdomme eraan gaan werken dat ze daar macht krijgen, want hoe je het went of keert. Wilt, of niet wilt, het zal onze toekomst gaan worden...


Baseer je je mening ook nog ergens op mbt de SP?

http://www.sp.nl/standpunten/cd_63/standpunt_over_europese_unie.html
ALLES IS WAAR
Op 24-06-2012 16:56:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
ThoTh:
Yochem:

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


En als het dan niet goed gebeurt, op welke manier wil je dan invloed kunnen uitoefenen?


Hoe bedoel je??

Sorry, ik moet zo mijn vriendin even op gaan halen, dus ik zal je wel antwoord geven, maar dat kan iets langer duren als 10 minuten...

Gelukkig is het een zomerse zondag... Alleen merken we het niet aan het weer...
Op 24-06-2012 16:57:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pietje: Faraga is een man met een gezond verstand !
Hij denkt ook zoals veel mensen in Europa (dat heilige Europa) denken !
Zou willen dat hij bij onze regering hoorde maar ja.........
Op 24-06-2012 17:25:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
ThoTh:
Yochem:

Partijen als de PVV en de SP moeten hun mond eens gaan houden over, tegen Europa zijn en godverdomme eraan gaan werken dat ze daar macht krijgen, want hoe je het went of keert. Wilt, of niet wilt, het zal onze toekomst gaan worden...


Baseer je je mening ook nog ergens op mbt de SP?

http://www.sp.nl/standpunten/cd_63/standpunt_over_europese_unie.html


Daar ben ik weer en ik heb net ook je link gelezen wat het standpunt is qua Europa.
Ik weet niet beter dat de SP tegen Europa is en ik lees nu dat ze in het nieuwe verkiezingsprogramma daar nu gelukkig wel een normaal standpunt in hebben. Dus van dat SP verhaal neem ik nu per direct terug... ;-)
Op 24-06-2012 17:38:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:
]
Dictatuur vind ik persoonlijk wel wat ver gaan.

Ik vind een dictatuur persoonlijk ook te ver gaan nochtans is dat wel waar we in sneltrein vaart op af stevenen als de EU niet heel snel gedemocratiseerd wordt en standpunten als "democratie interesseert me geen zier als de treinen maar op tijd rijden" werken dat enkel maar in de hand.
Op 24-06-2012 18:08:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Yochem:
ThoTh:
Yochem:

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


En als het dan niet goed gebeurt, op welke manier wil je dan invloed kunnen uitoefenen?


Hoe bedoel je??



Op hoeveel manieren heb je de vraag al geïnterpreteerd?
ALLES IS WAAR
Op 24-06-2012 18:11:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
ThoTh:
Yochem:
ThoTh:
Yochem:

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


En als het dan niet goed gebeurt, op welke manier wil je dan invloed kunnen uitoefenen?


Hoe bedoel je??



Op hoeveel manieren heb je de vraag al geïnterpreteerd?

Uit yochems reacties haal ik dat hij tegen elke invloed van de burger is op de grote goede leider(s). Wij zijn slaven die door een weldenkende elite geleid moeten worden. Ik zeg het nu extreem, maar dat is in feite wat Yochem voorstelt.
Op 24-06-2012 18:17:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Samblo:
ThoTh:
Yochem:
ThoTh:
Yochem:

Interesseert me persoonlijk geen zak of het democratisch gebeurd of niet, als het maar goed gebeurd.


En als het dan niet goed gebeurt, op welke manier wil je dan invloed kunnen uitoefenen?


Hoe bedoel je??



Op hoeveel manieren heb je de vraag al geïnterpreteerd?

Uit yochems reacties haal ik dat hij tegen elke invloed van de burger is op de grote goede leider(s). Wij zijn slaven die door een weldenkende elite geleid moeten worden. Ik zeg het nu extreem, maar dat is in feite wat Yochem voorstelt.


Als dit je conclusie is wat je nu schrijft, heeft het volgens mij geen zin meer om er nog iets over te zeggen, want dan heb ik je echt overschat...
Op 24-06-2012 18:29:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Yochem:


Als dit je conclusie is wat je nu schrijft, heeft het volgens mij geen zin meer om er nog iets over te zeggen, want dan heb ik je echt overschat...


Of je overschatte je eigen duidelijkheid. In feite zei je toch zoiets met je opmerking dat je een "goede leider" wilde ipv een democratie? Ik moet je nageven dat je dan eerder aan Plato's idee van een door filosofen geleidde staat dan aan een eenpersoons dictatuur refereerde, maar op de herhaalde vragen over hoe je dit systeem qua controle en invloed van de burgers ziet gaf je geen antwoord. Beetje kinderachtig om meteen de discussie stop te zetten ipv echt duidelijk te verwoorden wat je bedoeld...
Op 24-06-2012 18:53:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:

(bericht gewijzigd op 24/6/2012 19:20)
Op 24-06-2012 19:14:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Jacob Lageveen: Prachtig filmpje van Nigel Farage erbij ook. Wat een spreker is dat!
Op 26-06-2012 2:05:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: Misschien is het eens een optie om de uitslagen te lezen van het eerste referendum dat gehouden werd in Nederland tav de EU.

Nee, dat is niet nog maar enkele jaren geleden, dat was in 1952 te doen, met woII nog vers in het geheugen.
http://www.europa-nu.nl/id/vgxzl29bnwyv/referendum_in_delft_en_bolsward_in
Op 26-06-2012 13:30:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Gas:
Misschien is het eens een optie om de uitslagen te lezen van het eerste referendum dat gehouden werd in Nederland tav de EU.

Nee, dat is niet nog maar enkele jaren geleden, dat was in 1952 te doen, met woII nog vers in het geheugen.
http://www.europa-nu.nl/id/vgxzl29bnwyv/referendum_in_delft_en_bolsward_in

Bijna communistische uitslag:-) Ik ben trouwens niet per definitie tegen de EU, wel tegen de vorm die het nu aangenomen heeft.
Op 26-06-2012 14:08:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: de enquête uit 1952 gaat nog veel verder, in de vraagstelling, dan de vorm die we nu hebben.
Op 26-06-2012 14:16:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Gas:
de enquête uit 1952 gaat nog veel verder, in de vraagstelling, dan de vorm die we nu hebben.

Het grote verschil tussen dat voorstel en wat we nu hebben is dat daar nog sprake is van democratische vertegenwoordiging. Neem aan dat de mensen die toen "ja" hebben gestemd dat ook mee hebben laten wegen. Als je het toen had geformuleerd als "een technocratisch bewind waar het stemvee geen enkele invloed op heeft" zou die uitslag er waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien. Juist met W0II nog vers in het geheugen...
(bericht gewijzigd op 26/6/2012 15:56)
Op 26-06-2012 15:56:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL:

Ik zou zo'n baan ook niet willen, maar dit is wel raar

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 26-06-2012 17:04:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: europa moet door de strot gestampt blijven worden tot de lijken in de straten liggen.
Op 26-06-2012 17:14:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas:
Samblo:
Gas:
de enquête uit 1952 gaat nog veel verder, in de vraagstelling, dan de vorm die we nu hebben.

Het grote verschil tussen dat voorstel en wat we nu hebben is dat daar nog sprake is van democratische vertegenwoordiging. Neem aan dat de mensen die toen "ja" hebben gestemd dat ook mee hebben laten wegen. Als je het toen had geformuleerd als "een technocratisch bewind waar het stemvee geen enkele invloed op heeft" zou die uitslag er waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien. Juist met W0II nog vers in het geheugen...


uiteraard, maar veel mensen willen helemaal geen democratisering van de eu in ruil voor wat soevereiniteit, veel mensen roeptoeteren vooral dat de grenzen in alle opzichten dicht moeten, dat we uit de euro moeten, dat we maar moeten stoppen met die hele eu, maar dan gooi je, mi, samen met het waswater, ook het kind weg.
Op 26-06-2012 17:50:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Gas:
Samblo:
Gas:
de enquête uit 1952 gaat nog veel verder, in de vraagstelling, dan de vorm die we nu hebben.

Het grote verschil tussen dat voorstel en wat we nu hebben is dat daar nog sprake is van democratische vertegenwoordiging. Neem aan dat de mensen die toen "ja" hebben gestemd dat ook mee hebben laten wegen. Als je het toen had geformuleerd als "een technocratisch bewind waar het stemvee geen enkele invloed op heeft" zou die uitslag er waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien. Juist met W0II nog vers in het geheugen...


uiteraard, maar veel mensen willen helemaal geen democratisering van de eu in ruil voor wat soevereiniteit, veel mensen roeptoeteren vooral dat de grenzen in alle opzichten dicht moeten, dat we uit de euro moeten, dat we maar moeten stoppen met die hele eu, maar dan gooi je, mi, samen met het waswater, ook het kind weg.

Dat volg ik. Maar als ik mocht kiezen tussen in de EU blijven zoals het nu georganiseerd is of eruit stappen kies ik toch voor het laatste. Beste oplossing zou zijn de EU democratiseren, maar helaas is dat amper een issue. Wat betreft de euro: toen in 1997 de regering daarmee instemde deden ze dat met het bewust negeren van een brandbrief ondertekend door 40 economen. De politiek wist dus al de de euro rampzalige gevolgen zou hebben en zijn er willens en wetens ingestapt. Dat noem ik misdadig...
Op 26-06-2012 19:12:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
eoi:
europa moet door de strot gestampt blijven worden tot de lijken in de straten liggen.

Daar komt het dus wel op neer, ja.
'Er is niets beter dan een Vereenigd Europa!!!'

Bullshit, natuurlijk.
Ieder land heeft zijn eigen gebruiken en eeuwenoude tradities.
Als we enkel naar de pijpen van Van Rompuy moeten dansen, wordt het hier snel een tweede Joegoslavië.
Gaat een tijd goed, maar daarna...

De EU zal best goed voor de handel zijn, maar de gewone man heeft er geen flikker aan.
Die mag al blij zijn dat ie een tijdje op de nullijn staat.
Dat betekent dat ie nog een baan heeft.
Cannot kill the Battery!!!
Op 26-06-2012 19:46:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
grappenmaker: Ach jongens en meisjes ...wat een heerlijk geluid produceert die man, helemaal gelijk. Maar de echte grap is dat niemand maar dan ook echt niemand iets met zijn woorden doet. Gaat doen of kan doen. We're stuck.
7.83
Op 26-06-2012 22:24:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: De tand des tijds knaagt allang aan het neoliberale Europa van nu. Steeds meer Europeanen hebben door dat Europa op de verkeerde weg is. Dus is het een kwestie van tijd voor een andere koers wordt ingeslagen, namelijk die van een Europa voor de burgers in plaats van Europa ten dienste van de banken en multinationals.

Enig vertrouwen moet je wel hebben om positief te zijn. Dat kan je o.a. putten uit:
- Europa is qua arbeidspotentieel groter dan de VS en Rusland samen.
- Europa kan zichzelf voeden.
- Europa maakt alle denkbare producten.
- Europa is zeer creatief. De meeste grote ontdekkingen zijn Europees. - Geen continent heeft de wereldgeschiedenis zo beïnvloed als Europa.
- Europanen zijn in het algemeen goed opgeleid, slim en niet te slaafs.
- Europa is in het algemeen een goed georganiseerde gemeenschap.
- Europa heeft een sterke culturele basis, divers weliswaar, maar sterk.
- Europa heeft alles al meegemaakt en is altijd weer als een feniks herrezen. De situatie nu is nog lang geen 1918 of 1945. Geen paniek.

De toekomst zal het leren, zoals het nu is kunnen we niet verder (met al die noodfondsen en crisisoverleggen) dus er volgt wel weer een nieuwe tijd.
Op 29-06-2012 23:24:15 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Patrick NL: Als ik 20 jaar geleden in Amsterdam west 10 minuten ging lopen
liep ik een bloemen stal om de hoek voorbij een vis stal en 5 min verder lopen 3 speelgoedwinkels 3 bakkers 2 zwembaden 3 slagers 4 toko's ambacht winkels voorbij
En nu 2012 moet ik nu een 30min voor lopen
En als ik iets voorbij loopt is en Big Bv. Alberthein Blokker of c1000 waar kip naar plasic smaakt
En echt ambacht is helemaal meer niks te vinden ...

30 jaar geleden kon ik in de buurt via de thuin bij tante mien in de huiskamer kijken wat voor bankstel zij heeft,
En touwtje uit de brievenbus en als kind kon ik even water dinken en hup de straat
weer op! ja echt waar in Amsterdam.
En nu 2012 Hooge schutingen met dichte ramen met alarm schijnwerper springen aan als je er voorbij loopt
3 sloten en beveilingen op de deur en op slot overdag En de brieven zit apart en ook op slot en aan de over kan kun je voedselpakketten op halen.

En nu op het werk vloer kom je alleen verder als je een ander onder uitschopt en of door een pol vervangen word das jammer dan kun je in de bijstand en of je maar alles gaan verkopen
waar je voor gewerk heeft om te eten.

Yochem dit heeft jou Eu Unie gebracht
En volgens mij kom je net kijken je bent telegraaf of NRC handels blad als ik jou lees je bent gebrainwass.

En sorry voor mij spellingsfouten .

lieve De PVV.

sambal bei?
(bericht gewijzigd op 2/7/2012 11:32)
Op 02-07-2012 11:30:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Patrick NL:
Als ik 20 jaar geleden in Amsterdam west 10 minuten ging lopen
liep ik een bloemen stal om de hoek voorbij een vis stal en 5 min verder lopen 3 speelgoedwinkels 3 bakkers 2 zwembaden 3 slagers 4 toko's ambacht winkels voorbij
En nu 2012 moet ik nu een 30min voor lopen
En als ik iets voorbij loopt is en Big Bv. Alberthein Blokker of c1000 waar kip naar plasic smaakt
En echt ambacht is helemaal meer niks te vinden ...

Ongetwijfeld heeft dit ook te maken met bepaalde regelgeving, maar het leeuwendeel is dichtgegaan omdat ze het hoofd niet boven water konden houden, nadat het volk massaal met de auto naar de supermarkt ging...

ALLES IS WAAR
Op 04-07-2012 15:35:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Patrick NL:

30 jaar geleden kon ik in de buurt via de thuin bij tante mien in de huiskamer kijken wat voor bankstel zij heeft,
En touwtje uit de brievenbus en als kind kon ik even water dinken en hup de straat
weer op! ja echt waar in Amsterdam.
En nu 2012 Hooge schutingen met dichte ramen met alarm schijnwerper springen aan als je er voorbij loopt
3 sloten en beveilingen op de deur en op slot overdag En de brieven zit apart en ook op slot en aan de over kan kun je voedselpakketten op halen.

Dat is ook niet direct de schuld van Europa, maar eerder van binnelandse liberale politiek, waar iedereen zichzelf moest kunnen en willen bedruipen.
Iedereen koos uiteindelijk voor de flatscreen, de 2e auto en 4 vakanties, maar dat kan je niet alleen betalen, dus vrouw werkt.
En als tante Mien niet thuis is gaat de deur op slot.

Hoeveel sloten heb jij?
ALLES IS WAAR
Op 04-07-2012 15:37:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Patrick NL:

lieve De PVV.

Ik neem aan dat je 'Leve de PVV' bedoelde...
In dat geval... hebben ze al bedacht hoe het land zich moet bedruipen na exit EU en Euro?

Begrijp me niet verkeerd, ben verre van een Eurofiel, maar alleen roepen dat iets slecht is....nou ja...dat weten weten we inmiddels wel.. Oplossingen willen we, geen ontsnappingsroutes alleen....
ALLES IS WAAR
Op 04-07-2012 15:40:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2014Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden